Tuesday, July 7, 2009

ISLAM ADIL UNTUK SEMUA

ISLAM ADIL UNTUK SEMUA

“Sesungguhnya Allah tidak sekali-kali berlaku zalim, walaupun sebesar debu.” (Surah an-Nisak : 40)

Keadilan mengikut pentafsiran demokrasi Barat tidak lengkap dan menyeluruh kerana dikongkong perasaan perkauman, bangsa, pengaruh harta, pangkat dan monopoli politik. Islam tampil menjadi penyelamat serta pelindung dalam menjaga keadilan, kebebasan dan hak semua manusia tanpa menafikan prinsip demokrasi.

islam adil 4all
SINOPSIS

Menurut Orentalis Barat Snouck Hurgronje, “Yang wajib ditakuti oleh pemerintah barat bukanlah Islam sebagai agama, tetapi islam sebagai doktrin politik”. Kesannya, Islam difitnah sebagai agama kolot, menindas, merendahkan hak wanita, melaksana undang-undang rimba dan monopoli harta.

Buku ini mengupas secara jelas konsep dan aplikasi Islam menjaga dan memelihara keadilan kepada semua kelompok masyarakat tanpa mengira bangsa dan agama. Ia merangkumi pentadbiran politik, transaksi ekonomi, kesaksamaan sistem kehakiman, hak keadilan wanita dan orang bukan Islam. Buku ini juga menjelaskan asas-asas adil dalam islam dan fasafah serta prinsip keadilan Islam secara mudah dan terperinci.

ISI KANDUNGAN
Apa Erti Adil
Politik dan Amanah
Islam dan Demokrasi
Diktatorship dan Teokrasi
Peranan Ulil Amri
Adil Syarat Wajib
Keadilan Undang-Undang
Siasah Syar’iyyah
Kehakiman
Keadilan Ekonomi
Keadilan Masyarakat
Pembebasan Hamba
Hukuman Qisas
Islam dan Hubungan Antara Bangsa

http://palestinhood.blogspot.com/2009/07/buku-islam-adil-untuk-semua-ditulis.html

1) Semalam Tuan Guru telah merasmikan majlis pelancaran buku tulisan beliau yang terbaru iaitu 'Islam Adil Untuk Semua'. Semasa Majlis Ceramah Perdana yang disaksikan oleh Setiausaha Agung PAS, Dato' Mustafa Ali dan Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad di pekarangan Masjid Rusila, Marang.

2) Pengisian buku ini adalah untuk menjelaskan asas-asas adil dalam Islam dan falsafah serta prinsip keadilan Islam secara mudah dan terperinci.

3) Kenyataan Tuan Guru ialah :
" Keadilan mengikut tafsiran demokrasi Barat tidak lengkap dan menyeluruh kerana
dikongkong perasaan perkauman, bangsa, pengaruh harta, pangkat dan monopoli politik.

4) Islam tampil menjadi penyelamat serta pelindung dalam menjaga keadilan, kebebasan dan hak semua manusia tanpa menafikan prinsip demokrasi.

5) Orientalis barat Snouck Hurgronje mengungkapkan 'Yang wajib ditakuti oleh pemerintah Barat bukanlah Islam sebagai agama, tetapi Islam sebagai doktrin politik'", jelas Tuan Guru.

6) Kata Ustaz Abdul Hadi, kesannya Islam difitnah sebagai agama kolot, menindas, merendahkan hak wanita, melaksanakan undang-undang rimba dan monopoli harta.

Intisari buku tersebut bagi mengupas secara jelas konsep dan aplikasi Islam menjaga dan memelihara keadilan kepada semua kelompok masyarakat tanpa mengira banagsa dan agama.

Ianya, ,merangkumi pentadbiran politik, transaksi ekonomi, kesaksamaan sistem kehakiman, hak keadilan wanita dan orang bukan Islam.

Image

No comments:

Post a Comment