Monday, March 9, 2009

Ketuanan Rakyat

2008: Kelahiran baru nasionalisme

"Jika anda mengundi kami pada 2008, maka anda adalah sebahagian daripada sejarah. Ketahuilah, undi anda dalam pilihanraya akan datang, akan menentukan halatuju masa depan negara. "Jangan lepaskan peluang ini. Saya minta semua rakyat Malaysia yang berkongsi impian ini, supaya bersama-sama dengan gerakan untuk perubahan ini,"
anwar ibrahim special briefing 280209
Terima Kasih Rakyat Malaysia;
Xie xie ma lai xi ya ren min Malaysia;
Makkal ellarukkum romba nandri;
Terima kase’ mangoh ngau rakyat Malaysia.

Pergi ke Riau mencari arang,
Pulang membawa bunga angsana;
Negeri kini dirundung malang,
Khazanah hilang entah ke mana.

Ketuanan rakyat yang kita maksudkan adalah demokrasi yang matang di bawah naungan raja beperlembagaan. Demokrasi yang matang adalah demokrasi dimana rakyatnya perkasa, jiwanya merdeka, akalnya pintar, tindakannya dipandu oleh prinsip moral dan idealisme. Demokrasi inilah yang kita perjuangkan. Pohon demokrasi ini akan kita suburkan dengan pembinaan institusi-institusi masyarakat madani, media yang bebas serta bertanggjung jawab dan perlaksanaan undang-udang dengan seadilnya.

Kita hendak mendirikan negara kebangsaan Melayu di atas dasar kebangsaan, menurut keadilan dan kemanusiaan yang luas dan sama berhak dan adil, bukan sekali-kali kebangsaan yang sempit, jauh sejauh-jauhnya dari berbau perkauman dan perasaan kolot dan kuno.
Transkrip Pidato Kebangsaan “Ketuanan Rakyat”

No comments:

Post a Comment