Thursday, April 30, 2009

PAS & BN unite in June?

kickdefella
http://tbn3.google.com/images?q=tbn:-78jAtAD9B_9oM:http://farm3.static.flickr.com/2401/2312085081_0b3e3d8fe8.jpg
Perdana Menteri baru ada “task force” (jawatankuasa bertindak) untuk meneruskan perbincangan tentang penyatuan Melayu ni dengan PAS - Wrote Reme from Temasik.

Original Posting

PAS will join Barisan Nasional in June 2009. After it’s pact with other opposition parties had created history, PAS is ready to undress its opposition uniform once again.

Scary? Maybe. Betrayed? Yes.

I received an sms from a buddy in Singapore that later lead me to double-check his query with another buddy in KL.

I was told “everything is on track bro”.

But why June? Perhaps PAS members know better.

Meanwhile I found this piece from Malaysia Kini,

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata perbincangan dengan pemimpin Umno berhubung cadangan penubuhan kerajaan perpaduan terpaksa ditunda kerana beliau perlu menilai terlebih dahulu kepimpinan baru Umno dan BN di bawah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Menurutnya, hasrat untuk membincangkan cadangan tersebut adalah dengan kepimpinan dahulu iaitu sewaktu pentadbiran bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Sehubungan itu, beliau menolak dakwaan kononnya beliau menarik balik cadangan itu bagi menjaga kepentingannya dalam mempertahan jawatan Presiden parti yang mungkin dicabar dalam muktamar agung parti Jun depan.

“Cadangan ini (kerajaan perpaduan) semasa Abdullah, tetapi sekarang (Umno) di bawah pimpinan baru (Datuk Seri Najib).

“Pada masa itu, pada dasarnya saya setuju, tapi sekarang lainlah ceritanya apabila Umno di bawah kepimpinan baru,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat agung tahunan ke-52 PAS kawasan Bachok, hari ini, lapor Bernama.

And I counter check with Harakahdaily and found this interview with Haji Hadi by Khairul Azlam Mohamad,

Question: Tapi Dato’ Seri, masih ramai orang yang tidak faham termasuk ahli-ahli PAS sendiri?

Answer: Inilah masalahnya. Ramai yang tidak faham dengan konsep ini. Rakyat ada kebebasan. Ini ‘unity’ biar kita kena faham. Apa yang saya rasa lucu, ada orang Umno yang membangkang dan ada orang Umno yang bersetuju. Tetapi, orang PAS juga bangkang dia (PAS) tidak tahu. Ini menandakan, dia (orang PAS) tidak tahu apa ‘Unity Government’. Barangkali kalau dia tahu bentuknya saya rasa orang boleh terima. Oleh kerana, ramai orang tidak faham, maka, saya tarik balik cadangan saya itu. Saya tarik balik sehingga orang kita faham betul-betul.

Will PAS members understand it by June?

Nevertheless, it will certainly be in June.

No comments:

Post a Comment